Mitől modern egy vállalkozás?
Például attól, ha a tulajdonosa a mobiltelefonján is bármikor lekérheti a termelési adatokat.
Mennyire tud lépést tartani a hazai kis- és középvállalkozói szektor a digitális fejlődéssel? Honnan kaphat egy vállalkozás az elhatározása megvalósításához forrást? Melyek azok a hazai és globális trendek, amelyek ismeretében valaki vállalkozóként piaci előnyre tehet szert? És nem utolsó sorban: mikor térül meg egy informatikai fejlesztés? Ezekre a kérdésekre keresték a válaszokat a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara és a Modern Vállalkozások Programja közös rendezvényén, ezúttal Hajdúböszörményben.
Érdekes kettősség
Kathiné Juhász Ildikó, a HBKIK területi szervezetének elnöke köszöntőjében arról beszélt, hogy miközben az egyének és a családok, szóval valamennyien használunk a privát életünkben digitális okos eszközöket, a magyar kkv-szektorban továbbra sem lehet dicsekedni a digitális tudás általánossá válásával. Koleszár Péter vezető IKT tanácsadó mindjárt két jó hírrel is szolgált. Egyrészt bejelentette, hogy az uniós forrásból finanszírozott Modern vállalkozások programja, a tanácsadói hálózat működtetésének a feltétele másfél évvel meghosszabbodik (eredetileg jövő nyáron fejeződött volna be), másrészt közölte, hogy már dolgoznak egy hasonló program elindításán, mely elsősorban az agrárium szereplői számára igyekszik majd a digitális (munka)kultúra minél több használható elemét felvillantani.
Mire fókuszálnak?
Kun György, hajdú-bihari IKT-tanácsadó a programról elmondta, hogy annak fókuszában a hatékonyság, a digitális gazdaság és a térségi vállalkozások állnak. „A digitális forradalom közepén járunk, és itt is igaz az a mondás, hogy aki kimarad, az lemarad. Világszerte folyamatos mozgásban van az összes technológiai, műszaki és digitális megoldás, az önvezető autótól a 3D-s nyomtatóval készülő családi házig. Napjainkra az iparági határok elmosódtak, ma már nem ritka az, hogy a tulajdonos a tengerparton sütkérezve vagy éppen az otthoni nappalijában ülve az okos eszközéről le tudja kérdezni, hogy az adott időpontban hol tart a gyártás folyamata a cégénél. A permanens változásra bizony készülni kell, a Modern vállalkozások programja éppen erre kínál megoldásokat.
A négy fő pillér
Négy fő pillére van a programnak, az első az infokommunikációs audit. Ennek során megismerjük a cég életét, felmérjük, hogy milyen segítségre van szükségük, stb. - A Digitálisan felkészült vállalkozás minősítés elnyerése nem pusztán egy oklevél, hiszen ennek birtokában a vállalkozás bizonyos uniós pályázatokon 5 százalékos támogatásra válik jogosulttá. Alapvető technológiai, informatikai feltéteknek kell ehhez megfelelni, amire a legtöbb cég képes lehet (ha akarja). A második pillért a minősített szállítók csapata jelenti. Több száz olyan szállító csatlakozott már hozzánk, akik hisznek e program hasznosságában. A harmadik pillér a maihoz hasonló tájékoztató rendezvényeink sora, ahol a kkv-szektor tagjai közvetlenül találkozhatnak a szállítókkal is. A negyedik pillér pedig a tudástár, melynek révén a weboldalunkon keresztül a vállalkozóknak lehetőségük van a saját tempójukban tanulni. A program révén már 13 ezer regisztrált kkv-partnerrel rendelkezünk, közel 600 minősített szállítónk van, és már több mint 6 ezren szerezték meg a Digitálisan felkészült vállalkozás címet – számolt be az eddigi eredményeikről Kun György.
Az előadásokon szó volt még a vállalatirányítási rendszerek bevezetésének gyakorlati tapasztalatairól, a folyamat-automatizálás lehetőségeiről az adminisztrációban, illetve arról, hogy miként lehet vállalkozást fejleszteni kedvező feltételekkel. A kiállítókat ezúttal a Click On Kft., a Lansoft Trade Kft., az OTP Bank Nyrt., a Dyntell Magyarország, valamint Szitár-Net Kft. képviselték.
Petneházi Attila